The NRK got bashed for failing to separate between news and propaganda

Lifted from miff.no

 

Following a veritable deluge of complaints in the wake of the NRK’s covering of the Gaza conflict, the NRK Broadcasting Council reviewed some 50 complaints ( apparently they have received more than 450?) and the conclusion is as following:

“The Broadcasting Council received around 50 complaints regarding the coverage of the Gaza war this summer. The vast majority of the complaints have been critical. The complaints refer to single statements, use of sources and balance in general. The Council recognizes that it is a very demanding task to report from a war zone like this, where the involvement of the Norwegian population is so extensive. Yet, the Broadcasting Council believes that NRK did not sufficiently cast a critical light on Hamas’s role. In the early stages of the conflict the NRK failed to distinguish propaganda from verifiable information. The Council notes with satisfaction that the NRK did present more points of view as the conflict dragged on, and that coverage also became more nuanced. The Broadcasting Council encourages the NRK to a greater extent to convey background information about the Middle East conflict. The Council expects that NRK will be more aware of boundary between news reporting and regular commenting.

Most newspapers have published an article on this result, this is Dagbladets version (whereas Aftenposten thought the finding was unfair…)

terrible google translate from dagbladet.no

The NRK admits they should have been more critical of Hamas and Mads Gilbert
Broadcasting Council discussed the coverage of the war in Gaza.
PÅL NORDSETH

 

(Dagbladet): The Broadcasting Council discussed in a long session today discussed NRK’s ​​coverage of the Israeli-Palestinian conflict and the war on Gaza in the summer. During the discussion, NRK management accepted criticism that the channel should have focused more on Hamas and the background of the war, and that there should have been more critical of the use of doctor and activist Mads Gilbert as a source of information.

The reason for the discussion is a large number of complaints to the Broadcasting Council – mostly from friends of Israel who believe government channel is pro-Palestinian, but from opposite sides.

Inadequate about Hamas
Rådmedlem Elin Ørjasæter was among those who expressed that NRK has been poor to educate the public that the Palestinian movement in both the United States and the EU has defined as terrorists.

– I am one of those who does not have a clue about the Middle East. As such, I am a representative television viewer. And I’ve had to go somewhere completely different than NRK to understand who Hamas is and what they are doing, said Ørjasæter.

Foreign News Director Knut Magnus Berge agreed that NRK should have been better to present background information from the conflict, although the director of news Divisions, Per Arne Kalbakk, pointed out that the channel has sent a number of documentaries in other channels than in the news for deeper understanding of the conflict.

The reason fewer critical questions are posed to the  Hamas than to the Israeli authorities in the total coverage of the war, the reason is simply that Israelis are more accessible to journalists, said NRK.

Risks being shot
Foreign Reporter Sidsel Wold rejected in the meeting that Hamas imposed journalists were imposed restrictions on what they were filming in Gaza.

– But when we are in Gaza, we travel fast in and fast out  again, and for my part I never saw anything to Hamas. Because when you are in the vicinity of one of Hamas’ rocket launchers, you’re almost begging to be shot, she says.

NRK have used images of Hamas’ violent acts that are purchased by news agencies, according to Berge.

Government canal has also received many complaints about the use of the doctors Erik Fosse and Mads Gilbert as sources of news.

Council member Frank Rossavik was among those behind this criticism.

– Gilbert deserves praise for his medical work, but the NRK does not question his political agenda. There had to be a Dane to to so, said Rossavik.

Should have been critical
Kalbakk believes the use of Fosse and Gilbert as sources were more problematic in the last war in the Gaza Strip, when NRK did not have their own people in the war area. (apparently this refers to 2009, ignoring completely the fighting in 2012… some news director! MmcG)

– At that point they were almost like correspondents. This time I think we’ve been clearer that they are political activists, but I agree that we should have been more critical of Gilbert interviews on his return to Norway, said Kalbakk.

Many of the complaints to the Broadcasting Council has dealt with specific individual statements from reporters  Wold and Odd Karsten Tveit – such as that Israelis do not care about the counterparty’s collateral damage or the Israeli soldiers’ shooting at everything that moves. ”

These statements, however, have been retracted by NRK afterwards, and the Council understands that reporters are under great pressure of work in the middle of a war zone and might cast unfortunate statements on live television.

Foreign Reporter Gro Holm’s argument that the American media has bias in conflict because they often have Jewish ownership, which Holm claimed in an article by referring to a racist table of origin on the Nazi website Stormfront, did however receive harsh criticism of the council.

– NRK has repeatedly apologized and Holm have regretted that the material could be connected to a Nazi website, but she has not regretted the contents of the table, Ørjasæter says.

strong feelings
Although several members of the Broadcasting Council, which Ørjasæter, Christian DemocratsParty politician Erlend Grimstad and FRP politician Finn Erik Holm believe the coverage of the Gaza war in sum has been unbalanced in Israel’s disadvantage, expressed the Council support the reporters who travel to the war zone to report what they see with their own eyes.

In the introduction to the discussion gave Aftenposten’s foreign editor Kjell Dragnes salute NRK Middle East reporters.

– There has been some mistakes, but NRK has not been worse than the BBC and CNN, he said.

– I myself have 41 years experience as a foreign journalist, and I have analyzed and commented on a number of conflicts and received many responses from readers. I have been called everything from a CIA agent errand boy for the KGB. It shows how emotions are high, both among officials and ordinary people. Everyone has their opinion of what is right and wrong, said Dragnes.

Broadcasting Council’s full statement reads, according graded as follows:

“Broadcasting Council received around 50 complaints about the coverage of the Gaza war this summer. The vast majority have been critical. The complaints both single statement, sources and balance in general.

The Council recognizes that it is very difficult task to report from a war zone like this, when involvement in the Norwegian population is so large.

Broadcasting Council believes that NRK insufficiently critical put the spotlight on Hamas? role. In the early stages of the conflict failed Norwegian well enough to distinguish propaganda from documented information.

The Council notes with satisfaction the NRKpresented more views and that coverage was more nuanced as the conflict dragged on

The Broadcasting Council encourages NRK to a greater extent to convey background information about the Middle East conflict.the Council expects that NRK will show a greater awareness of the boundary between news reporting and regular commenting.”

 

In other news it was a bad day for Norwegian journalists who had to face the music at a public debate at the Literature house. Many people turned up for the debate and it was not the usual party mood for the Norwegian journalists who have become accustomed to outright adulation and no critical questions asked. Apparently, Ms. Wold got the hump, as did Aftenpostens news editor, Håkon Borud while MIFFs Conrad Myrland tore strips of flesh off his opponents backs!. I will bring more news about this tomorrow!

2 comments for “The NRK got bashed for failing to separate between news and propaganda

  1. Eric R.
    August 30, 2014 at 3:08 pm

    Good evening, McG.

    Sorry to have been away, but I must sadly report that it was due to the illness and death of my beloved mother. My father is still alive and healthy, and I have been trying to spend more time with him.

    They were married more than 50 years.

  2. August 31, 2014 at 12:41 am

    המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים.
    I am very sorry for your untimely loss. My most deep-felt condolences.

Comments are closed.